.watch out.

Tuesday, November 16

KISAH DI PETANG MENJELANG AIDILADHA

assalamualaikum...



sebelum aku menconteng lebih panjang disini, aku nk ucapkan SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILADHA kepada seluruh umat islam. dan kepada yang bukan islam, selamat bercuti.. semoga kita akan terus mengingati peristiwa yang berlaku dahulu yang seterusnya wujudnya hari raya AIDILADHA ini.





ok lah. aku nak bukak pasal 1 cerita...


alkisahnya bermula begini....

tersebutlah kisah 4 orang sahabat yang mahu pulang ke kampung halaman kerana mahu menyambut kehadiran aidiladha bersama-sama keluarga masing-masing. tepat jam 2.00 petang. aku bersama seorang sahabat ku telah bergegas turun ke pintu hadapan atau lebih dikenali sebagai PINTU PAK GUARD. kenape name die macam tu? sebab pak guard akan tetap setia menanti di tepi pintu tersebut walau dalam keadaan apa sekalipun. ok. stop cerite pasal pak guard.



rupe-rupenye, pak cik KERETA SAPU yang kami CALL beberapa hari sebelum ini, telah pun menanti kehadiran kami. alangkah terkejutnya beta. hal ini keran, selalunya, kami yang dok menunggu pak cik tu. ni dah lain, pak cik tu yang dok tunggu kami. kes berat ni. tak pelah. relax la pak cik, bukan selalu kan pak cik tunggu kami. selalu kami je yang setia menunggu pak cik selama 10-15 minit. pak cik punye cerite 1 hal, ade hal lain. BANYAK betul bas. memang berderet bas dari depan PINTU PAK GUARD sampai la kat simpang nak masuk matrik. nak buat macam mane kan, semua tiket bas nk ambik mase yang same. mahu tak berderet bas kat situ. namun, aku tak sempat pon nak toleh kiri-kanan cari sape-sape. ( eh, aku ade cari sape-sape ke?? teeeettttttt ).


ok la. nak di pendekkan cerite w/pun tak berape pendek, kami pun samapi la kat BUS STAND KAMPAR. bus stand yang m,enjadi perantara antara kami dan rumah kami. kami samapi je, orang kate " bus nak pegi teluk intan baru je pegi tadi" aduhh!! kene tunggu bas lain la pulak. maklum je la. kami ni naik bas tak boleh tempah-tempah tiket sebab pengusaha bas semua guna slogan " 1ST COME, 1ST SERVE ". biasa la. bus-bus dorang kan ramai yang suke naik. samapi berhimpit-himpit dalam bas tu. punye la orang suke dengan bas tu. T.T



sementare nak tunggu bas yang dah sedia ade tu bergerak, kami pun pergilah mencari SESUAP makanan untuk mengalas perut yang sudah sedia lapar ni. ape lagi, cari punye cari, kami pun jumpe 1 stall jual burger. wah brother ni bukak stall burger tengah-tengah hari macam ni. ade la makanan untuk aku makan nanti. sementare tunggu brother tu siapkan burger kami, kami pun berjalan-jalan la di pekan KAMPAR tu, tak la jauh mane pun kami jalan, due tige kedai je. then, bayar duet burger kat brother tu.



tengok dari jauh bas tu macam dah penuh. rupe-rupenye, bukan penuh dengan orang, tapi penuh dengan beg-beg yang di tinggal kan sahabat-sahabat aku juga. sebab dorang tu dari KMPk. btak sangke, ramai jugak budak-budak kmpk ni asal teluk intan. blah, blah, blah, blah. bas tu pon jalan la......berhenti....jalan.. berhenti...jalan..berhenti...jalan....berhrnti..jalan....berhenti...jalan....dan bergitulah seterusnya...


tibe-tibe, bas berhenti. naik la 3 orang mamat indonesia ni. sorang dari dorang ni, terus je duduk sebelah sorang member aku ni coz kat sebelah member aku ni kosong la kan tempet tu. bayangkan, betape selambernye die duduk kat situ sedang banyak lagi tempat kosong yang ade kat belakang. hello, please la. kawan aku tu pon buat muke je. nasib la mamat tu tak buat yang bukan-bukan. member aku tu aku tengok dah cuak dah. aku yang duduk belakang die pon rase cam terajang je mamat tu. pegi la cari tempat lain. banyak lagi kan kat belakang. situ jugak ko nak melabuhkan punggung mu.. aduhhh..



  
ape-ape pon sekarang kami dah selamat sampai di rumah. ALHAMDULILLAH......
esok pon kami dpat menyambut kehadiran aidiladha bersama-sama FAMILY KAMI..



jadi, dikesempatan ini, saya ingin mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA..



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...