.watch out.

Tuesday, June 14

KENAPA GUNA BAHASA SINGKATAN?

assalamualaikum..



hah! aku mule terfikir nak buat entry ni lepas one of my friend mintak tolong aku berkaitan assignment die. die kene buat as tajuk yang kat atas tu la. so, aku pon bagi la beberape idea. then aku pon dok bertanya dekat kawan kawan lain di FACEBOOK! ramai jua yang bagi pendapat masing masing. nk jadikan citer 50 comment jugak la dekat status aku tu.




terima kasih kepada rakan rakan yang sudi bagi pendapat masing masing. antare pendapat mereka:





then ade dua comment yang menarik perhatian aku:


ape yang za'im ckp ni memang betul! itulah kelebihan otak manusia
dengan hanya tengok huruf depan dan belakang anda dah boleh bace!

hah! kalau ade yang tak percaya boleh la GOOGLE sendiri. and one of the reason kadang kadang kite salah eja perkataan! then za'im tibe tibe:

aku konpius jap. kenapa za'im?

laa. ye ke. kesian die. penat penat die cari tak publish pulak!
ape pon! thanks bro! :)


ape pon, penggunaan bahasa singkatan ni boleh jadi satu keperluan dan kerosakan juga! ianya perlu bila:

  • anda nak jimat mase menulis SMS
  • anda mahu jimat ruang ketika ber SMS
  • anda mahu jimat wang
  • anda mahu lebih mudah untuk menulis. tangan pon tak letih.
  • anda mahu mengikut trend!
  • anda mahu......(ape ape saja yang anda mahu. hee)

kerosakan bila:

  • anda tulis surat surat rasmi guna short form!
  • anda jawab easi guna short form.
  • anda menggunakannya untuk maksud tertentu yang bertujuan untuk menghina orang lain kerana hanya anda dan orang tertentu sahaja yang faham. (macam ala ala secret code macam tu)
  • dan segala keburukan yang lain...........

jadi fikir fikirkan lah! ada baik dan buruknya! :)


p/s: nantikan entry baru mengenai sorang lagi SAHABAT! siapa ya mangsa kali ni? nanti kan.. coming soon..:D


sekian president F!NGERs








No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...