.watch out.

Tuesday, July 26

SAYA TAK SUKA KALAU ALIH BAHASA!

 assalamualaikum....



yes! tepat sekali! aku tak suke betul la kalau cerita cerita yang ade dekat TV ni dialih bahasakan kepada bahasa lain! tak kisah la cartoon ke, drama ke, film ke ape ke, aku tetap TAK SUKA! DISLIKE! tak kisah la dari negara mana sekali pon cerita cerita tu diambil even dari africa, aku tak kisah. stay je la cerita cerita tu macam bahasa asal yang digunakan dalam cerita tu. ini tidak, sibuk la nak mengalih bahasa cerita tu semua. kalau alih bahasa tu 100% persis, tak pe la jugak. kadang kadang maksud yang nak disampaikan dekat audience tu tak sampai.



banyak kan sekarang drama drama yang dialih bahasakan. macam drama FILIPINA->MELAYU, KOREA->MANDRIN, ENGLISH->MELAYU, banyak lagilah. ok, kalau cartoon tu, aku boleh la terima jugak, sebab target audience adelah kanak kanak yang masih tak faham bahasa bahasa asing. tapi, kenapa perlu cerita yang ditonton oleh orang orang yang lebih dewasa pon nak alih bahasa? bukan ke lagi senang kalau letak sarikata? 




cerita tu jadi tak seronok sebab pergerakan bibir pelakon tu tak sama dengan ape yang keluar di TV!


ape yang dialihkan tu, tak persis macam yang asal. meaning maksud tu tak sampai.


ekspresi orang yang mengalih bahasa tu, tak sama macam ekspresi sebenar yang tergambar diwajah pelakon.


tak dapat nak menikmati keindahan bahasa asing.
*sekurang kurangnya, dapat la jugak belajar 1, 2 perkataan yang simple simple bile tengok cerita yang menggunakan bahasa asal. at least dapat mempelajari keunikan sesuatu bahasa*


bunyinya agak KELAKAR.
*kadang kadang suara budak kecil, macam suara oranhg yang lebih dewasa dari umurnya. and vice versa*



jadi, antara sebab kenapa aku tak suke cerita yang dialih bahasanya. sebagai contoh, cerita PERSONAL TASTE yang sedang disiarkan di 8TV sekarang tidak mendapat tempat dalam jadual harian aku, sebab bahasanya sudah ditukar! FYI, itu adalah antara scerita yang aku nak tengok sampai sekarang. pernah cuba tengok sekali, tapi, tetap rase tak seronok sebab BAHASAnya! 



disini bukan aku nak memandang tinggi bahasa lain daripada bahasa yang digunakan dinegara sendiri iaitu bahasa MANDRIN, namun, cara untuk menggunakan bahasa itu tak kene pada tempatnya. aku still tengok cerita cerita berbahasa mandrin.  kalau menggunakan alasan untuk MEMARTABATKAN bahasa, bagi aku, SALAH TEMPAT! aku lebih suka apa yang ASAL, DIKEKALKAN KEASALANNYA! melalui filem ataupon drama asing sebagai flatform, aku rase tak bertepatan la. kan masih banyak drama drama dan filem filem tempatan yang perlu mendapat lebih banyak perhatian supaya bertepatan dengan ciri, MEMARTABATKAN BAHASA!



jadi, kita semua perlu akui bahawasanya, setiap bahasa mempunyai keunikan dan keistimewaan tersendiri yang perlu dihargai dan diselami. *ewah ayat bahas la pulak* 


*entry ini tidak berunsur politik atau menyebelahi mana mana pihak. hanya sekadar pandangan dan pendapat seorang CITIZEN!*


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...