.watch out.

Monday, April 25

MBMMBI GANTI PPSMI?

asslamaulaikum...


untuk pertama kalinya, aku menulis sesuatu yang berkaitan  rakyat MALAYSIA kat dalam blog ni. huhuhu. kenape aku tetibe nak buat entry macam ni, is czo, tadi tengah hari, aku dok tengok berite, tetibe kuar berite pasal ni. almaklum lah, aku ni jarang sangat tengok TV ni, so, tak taw la perkembangan semasa. just bergantung dekat iternet and paper je. tu pon bace nak tak nak je. heee\



isu ni agak berat jugak la bagi aku yang bergelar STUDENT! even aku tak de kene mengene dengan bende ni dah coz aku dah takkan merase lagi zaman sekolah ni, tapi aku terpanggil tok bagi komen pasal bende ni. boleh ke MBMBI ni memartabatkan bahasa MELAYU @ MALAYSIA? keberkesanan bende ni memang la tak boleh kita nmapak dalam masa yang terdekat ni, tapi sebegitu yakin ke sampai kene rombak semua sekali?


kalu dulu sibuk nak suruh budak-budak sekolah mahir english. sekrang kita kene mahirkan bahasa ibunda sendiri dalam erti kate lain, martabatkan bahasa ibunda kita. aku taw blog ni pon bukan la fully BM and tidak juga fully BI. blog aku ni guna bahas ROJAK! sebab ape, sebab kalau aku guna bahasa formal nanti blog ni aku yang tulis, aku balik yanag bace sendiri, korang faham kan.



ok, berbalik kepda tajuk, kalau dulu, kite sibuk nak tukar segala bende yang ade dalam bahasa omputih, sekarang, ni aleh-aleh, nak tukar balik pulak? haishh! aku bukan nak cakap pasal POLITIK dalam ni, ape yang aku nak cakap ni hanyalah pendapat aku dan suara seorang pelajar yang sudah belajar semua bende dalam bahasa omputih. dulu 1st time tukar, memang rase susah, tapi senang nye, dapat di rase bile dah masuk dekat UNIVERSITI o KOLEJ-KOLEJ. sebab pembelajaran dan pengajaran kat tempat tu gune FULLY ENGLISH! dan sangt mustahil lah kan if nak tukar pembelajaran kat U tu FULLY BM jugakkan??





aku tak cakap salah nak memartabatkan bahasa ibunda kita, tak salah, tak de siape cakap bende tu salah. NOBODY! boleh nak memartabatkan bahasa ibunda kita tapi bukan dengan tukar balik semua sekali dalam BM. this is my opinion. wanna accept or not it's up to the readers :) ape yang aku nampak, surat-surat khabar even berite kat TV pon, tak gunakan bahasa ibunda kite dengan betul, itu salah satu bende yang SANGAT perlu di perbetulkan. mungkin kerajaan ade strategi yang tersendirikan.




aku pon just nak bagi opinion je kat sini. bukan nak membangkang atau menyokong mane-mane pihak. please makes MALAYSIA a peace place to stay forever... 
ape pun yang sedang atau yang akan dilakukan, diharap dapat memberikan manfaat yang berterusan kepada rakyat malaysia terutamanya PEWARIS TAKHTA KEPIMPINAN NEGARA, kami STUDENT!





sekian...


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...